torsdag den 8. oktober 2009

Ferietur til Fyn- desværre ikke strikkefestival.

Kostumer og decoupager fra dronningens hånd til filmen " De vilde svaner"


Meget smuk opstilling af et af kostumerne


Ghita Nørbys kostume

I forbindelse med en undersøgelse af min mands hørelse på Odense Universitetshospital, så vi benyttede lejligheden til at holde et par dages ferie på Fyn. Vi kom ved 14 tiden søndag og indkvarterede os på en lille Bed and Breakfast hos en keramiker/ papirmager i Højby syd for Odense. Det var en yndig trelænget gård med stråtag og bindingsværk og vi boede i et dejligt værelse med gamle møbler, der passede til huset. Yderligere informationer kan fåes på http://www.bethz.dk/

Da vi havde pakket ud kørte vi ind til Odense og så Dronningens decoupager og nogle af kostumerne i H.C. Andersens hus- en stor oplevelse for mig, der jo ind imellem selv laver kostumer og scenografi.

Mandagen blev en dyr fornøjelse. Først kørte vi til Ørbæk til bryggeriet og købte sodavand og øl og en enkelt hindbærcider.
Så gik turen til Hjelholt, hvor det blev til noget fejlfarvet garn til 3 trøjer og hvad der ellers bliver i overskud til babytøj. Så kørte vi til Hesselagergård, der desværre ikke er åben for offentligheden, men meget smuk og pitoresk og på vejen mellem Ørbæk og Svindinge fandt jeg Fru Andersens gård, hvor min familie holdt 14 dages sommerferie på Bondegårdsferie, da det var i sin spæde start i 1966. Jeg var ret forbavset over at jeg kunne kende den og vejen og skoven, men det kunne jeg. Det var en dejlig ferie og jeg kom hjem solbrændt og med en meget fynsk accent. Kan huske vi fik nye kartofler med saltet tørstegt spæk og dyppelse af nye løg stegt i fedtet og jævnet med mælken fra jerseykøerne. Bagefter rabarbergrød og jordbærgrød med nymalket mælk- mums.
Vi boede på 1. sal i knitrende hvidt sengetøj, der duftede af frisk luft. Fru Andersen kørte mælketur til mejeriet hver morgen kl 5 og kl 7.30 måtte vi børn, der boede på gården løbe ned til " hovedvejen" og hoppe op på vognen og sidde mellem de tomme junger og køre med hjem. Jeg var 10 år og kom til at elske livet på landet og jeg husker at jeg gav mig selv håndlag på for 2. gang i mit korte liv, at jeg ALDRIG ville bo i en by, når jeg blev voksen. Det kom til at holde stik og jeg nyder mit liv på landet hver dag med alle de fordele det har.
Pudsigt som en køretur kan åbne for glade sommerferieminder, jeg troede jeg havde glemt.


Et bette skilt ved vejen

En ydmyg dør til butikken




- og indgang til Aladdins hule


med masser af juveler og farver

og skønne skønne modeller

Turen gik også til Svendborg, hvor vi travede lidt rundt og fandt en lækker bager- det jeg kalder et hjemmebageri, der lavede alting fra bunden og kun rugbrød og gærdej- ingen kager eller wienerbrød men en masse varianeter af godt hjemmebagt brød.

Vi spiste på en iransk restaurant og fik lækker mad til ingen penge.

Så kørte vi til Odense og besøgte Tante Grøn. Det var en fantastisk og meget spændende og smuk butik. Vi sluttede på Bazaar Fyn og ærgrede os gule og grønne over at sådant ikke findes i Aalborg.
Det var bare så lækkert med alle de grønsager og frugter og fisk og kød og jeg har aldrig set så mange afarter af ris og risnudler. Jeg tror der var 30 forskellige i en asiatisk butik. Inden vi kørte hjem tirsdag kørte vi også derud og fik lidt frokost og købte en del frugter og lidt frugtslik med hjem.
En dejlig ferietur med skønt vejr og meget smukt landskab

Ingen kommentarer: