søndag den 23. november 2008

Haven er nu gjort vinterklar



Karen Blixen roser fra drivhuset i november


I går fik vi rigtigt gjort haven vinterklar. Jeg fik lavet mit gamle vasketrug af zink med nye dyre ( billige pga årstiden) løg og fik sat flere krukker i gang, fik luget drivhuset og et par andre bede og høstet to fine hvide Karen Blixen roser. I mit drivhus har jeg nemlig blomster- især roser.

De 3-400 løg jeg havde fået købt i et anfald af vanvid, fik jeg også lagt og da vi har fotograferet haven som havedagbog, kunne jeg lægge dem de rigtige steder ( håber jeg) , så haven bliver et farveorgie næste år. Pga den sene lægning bliver de forsinkede, så haven blomstrer endnu længere.

Vi skulle egentlig have ryddet op på terassen efter rensning af septitanken, der ligger under et fodertrug, der agerer hjem for et par strandtusser om sommeren sammen med en nøkkerose, så det gav stødet sammen med solskinnet til at vi fik og taget sammen til at give den en ordentlig skalle

Derudover fik vi flyttet 7 gamle Maidens Blush roser, vi fik for over 20 år siden. De trængte til at komme lidt dybere i jorden. Vi håber de overlever. Nu skal vi bare have noget ler ned til rødderne, så de kan holde på vandet- vi har nemlig sandmuld. Til gengæld står det kirsebærtræ, der stod i midten nu helt mutters alene i sit runde bed kun omgivet af en enkelt lupin og en masse perlehyacinter, der allerede er kommet op. Hvad bedet skal bruges til, ved vi ikke endnu, men så kan man jo lege med de ideer hen over vinteren. Til gengæld kommer vi til at mangle et bed til georginer, så gad vidst om der kommer endnu et bed næste år? Så bliver der næsten ingen græsplæne tilbage, men bede over det hele. Ikke så tosset. Plæneklipning synes jeg er kedeligt og bedene passer sig selv efter 3- 4 lugninger i løbet af et år.



Maidens blush roser, blå lupiner og kirsebærtræ i juli 2008



Kirsebærtræet helt mutters alene i det runde bed

Ingen kommentarer: