mandag den 7. december 2009

Engle dale ned i skjul- nu med opskrift

Hver juleaften står dette englekor på bordet med lys eller juletræ i midten, men de skal være der.
Derfor har jeg valgt at lave opskriften på englen, som er købt på en basar på Støvring friskole for 25 år siden og som jeg siden har strikket masser af. Jeg tror opskriften fortaber sig i fortiden, men jeg har skrevet den af udfra hvad jeg har strikket og ændret lidt på den, så her er den. Måske træder jeg nogen over tæerne, men jeg synes den er så sød, at den bør være til rådighed for andre.
STRIKKET ENGEL
P nr 2
Strømpegarn eller andet tyndt garn.
Kroppen:
Slå 45 m op
Strik hulkantbort:
Strik 2 p ret- strik en hulrække ( 1 kantm- *sl o, 2 r sm* forsæt rækken ud og slut med 1 kantm- 2 p ret.
Strik 10 p glatstrik
Strik på næste p 1 km- 2 r sm- 1r-1 km pinden ud ialt 24 m
Strik 10 p retstrikning
Luk 10 m af i begyndelsen af de næste 2 retp
Slå 14 m op i slutningen af hver af de næste 2 p
Strik 14 p ret og luk alle masker af.
Vinger:
Slå 12 m op
1.- 7. p: ret
2. - 8. p: 1 kantm- strik 2 ret sm- 8 m r - 1 m udt( saml lænken inden sidste m op og strik den dr. r)- 1 kantm
9.-17. p : ret
10- 18. p: 1 kantm- tag 1 m ud- 8 m r - 2 r dr sm.
Man kan selv strikke noget hulmønster ind i vingerne, hvis man har lyst til det, blot skal der være en kant på 2 m hele vejen rundt.
Montering:
Sy kjolen sammen bagpå og fold armene sammen og sy dem til kjolen og forsæt med at sy armene sammen til hver side. Sy en ritråd i ærmerne forneden og træk dem sammen og sy dem sammen gennem en lille træperle.
Hovedet laves af en lidt større træperle, hvor der sys hår på ved at sy gennem hullet med garn til man synes der er hår nok.
Hvis man ønsker en glorie kan den laves er f.eks. en gardinring, der limes på eller der kan sættes en stor stjernepaillet på hovedet af englen.
Til slut fyldes den med vat eller kartet uld.
Den kan laves i forskellige størrelser afhængig af garntykkelse og tilhørende tykkere strikkepinde. Hvis man vælger en større trækugle, kan det være en fordel at sætte f.eks. en grillpind i den før man fylder kroppen med, da hovedet ellers let bliver for tungt til strikket at holde. God fornøjelse.



Englen før den er samlet med træperler

19 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Hvis det er 25 år siden, du købte den opskrift, så går det nok :-) De er særdeles fine :-)

Karin Grøn sagde ...

Lene- jeg håber det, men jeg tror ikke der er copyright på sådan noget her. Der er jo ikke en bestemt kunstner der skal leve af den opskrift.
De er nemlig rigtigt fine- det kan jeg jo godt tillade mig at skrive når jeg ikke selv har lavet opskriften

Unknown sagde ...

Hvor er de fine. Tak for at dele :-)

Karin Grøn sagde ...

Miri- selv tak

Kludemutter sagde ...

Mon ikke det går her i den søde jule tid ;O
De er fine, TAK for opskriften.

Yt

Gitte sagde ...

Hvor er de bare fine ;-) Og en 25 år gammel opskrift - det er der også en masse charme i.

Karin Grøn sagde ...

Det håber jeg Yt- selv tak
-------------------------------
Gitte- her i huset er der også en masse tradition i den opskrift

Jette sagde ...

Hvor er de bare søde de engle, måske næste år, så tak for opskriften.

Hannestrik sagde ...

Rigtig fine engle :-)

May Anna sagde ...

De er bedårende englene, som er dalet ned hos dig. Slet ikke til at stå for

Mette G. sagde ...

Hvor er de bare fine. Tak for opskriften.

Unknown sagde ...

ja, selvom jeg har takket dig på webstrik gør jeg det igen her...
de er både bedårende og bedagede...de må gerne flytte ind hos mig..
lilian

Karin Grøn sagde ...

Jette- de er meget meget hurtige at lave- ca 1 time, så nu kan du jo se om dine fine engle skal have selskab- men ellers selv tak
------------------------------------
Hanne- mange tak- det synes jeg også selv
-------------------------------------
Manna- ja det er vist efterhånden pensionsengle, men nu laver jeg så deres børnebørn- hæ hæ
-----------------------------------
Lillian- hvis du fatter strikkepindene kan du jo se om der skulle være nogle der også daler ned i skjul hos dig.

Madame sagde ...

Hvor er de dog smukke, Karin! Så yndefulde :-)

Annette sagde ...

Hvor er de smukke, tak fordi du deler med os.
En god dag til dig.

Karin Grøn sagde ...

Madame- de er nemlig lette og yndefulde, selvom de er strikket- det synes jeg ellers sjældent den slags er, så jeg godt tilfreds med dem.
-----------------------------------
Anette- selv tak- jeg synes også de er smukke- især når der er sået stjerne på juledugen og lyset blinker i dem og de små engle står og er engleagtige- så er det juleaften.

Samtal från min trädgård sagde ...

De er rigtig söde!

Heidi/kattemor sagde ...

Tusen takk for den kjempesøte oppskriften på engler!

Ha en riktig god førjulstid.

Juleklem fra Heidi/kattemor

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Kære Karin.
Tak for den søde opskrift på engle, som du deler med os. Jeg har ikke rigtig gidet disse småting tidligere; men i år nyder jeg at nusse med småting. Måske også en af dine engle.
Mange hilsner
Anne-Mette